Opkomsten Havelihorde (2016/2017)

Afsluiting
Hiermee is het verslag van ons scoutingjaar 2016/2017 afgesloten. We gaan nu verder met 2017/2018 op een aparte pagina.

Zomerkamp
Het verslag van ons zomerkamp vind je op deze pagina.

Haveli goes international (1 juli)
Wat gaat zo’n seizoen toch snel. Zaterdag 1 juli was alweer de laatste opkomst van het seizoen, maar zoals altijd wel een van de leukste. Dit jaar gingen we net als vorig jaar naar Irrland, in Duitsland. Het park is zo groot en vol met allerlei verschillende dingen dat we vorig jaar niet overal tijd voor hadden, dus zijn we nog maar een keer terug gekomen. Ondanks dat het weer een beetje minder was heeft iedereen zich goed vermaakt. Er waren dan ook genoeg dingen binnen te doen. Het maiszwembad was misschien wel het meest populair, ook al werd je daar wel erg vies van. Aan het eind van de dag was iedereen natuurlijk erg moe en sommige nook heel erg nat. Alle ouders die hebben gereden en die mee zijn geweest en een oogje in het zeil hebben gehouden, bedankt! Het was een leuke en gezellig dag. Tot op het zomerkamp allemaal, wij hebben er zin in!

Geldactie (24 juni)
De een-na-laatste opkomst van het seizoen staat traditiegetrouw in het teken van de geldactie. Op 24 juni was de Havelihorde dan ook samen met de Wolvenhorde te vinden op en om het Raadhuisplein. Hier hielpen we het winkelend publiek met het inleveren van flessen en het wegbrengen van winkelwagentjes. Ook verkochten we koeken. De kinderen kwamen in vier groepen, zodat we de hele dag door bezig konden zijn. Ondanks het slechte weer was het toch een leuke dag waarop we veel geld hebben opgehaald wat we goed kunnen gebruiken voor onze zomerkampen in Vaassen en Apeldoorn.

Wateropkomst (17 juni)
Het weer wordt steeds warmer, dus werd het tijd om eens goed nat te worden tijdens de opkomst. Daarom hadden we op 17 juni een wateropkomst. Iedereen was van te voren gewaarschuwd, dus de meesten hadden ook kleren bij zich die nat mochten worden. We deden allerlei verschillende spelletjes met water zoals het Ik Hou van Holland verjaardagsspel, flesvolley en tienbal, maar dan natuurlijk met een waterballon. Gelukkig was het mooi weer en kon iedereen zo nat worden als ze dat wilden. Faya had de eer om voor de limonadepauze al helemaal drijfnat te zijn! Natuurlijk kon aan het einde van de opkomst ook een watergevecht niet ontbreken. De leiding heeft het voor elkaar gekregen redelijk droog te blijven… behalve Dorien;-)

Kijkopkomst (10 juni)
Na een paar weken geen opkomst gehad te hebben, hadden we op 10 juni de kijkopkomst. De oudste bevers kwamen een keertje kijken bij welke groep ze volgend jaar terecht gaan komen. Ook waren er nog een aantal kinderen bij die tijdens de opendag waren komen kijken en graag nog een opkomst mee wilde doen. De oudste welpen waren op hun beurt een kijkje aan het nemen bij de padvindsters. De opkomst stond in het teken van creatief, maar deze keer gingen we niet aan tafels zitten knutselen. In het bos is er ook genoeg te vinden om creatief mee bezig te zijn. Iedereen werd ingedeeld bij een van zes jungledieren en ging in die groepjes een hut bouwen. Hier zijn uiteindelijk de mooiste bouwwerken uit gekomen. Toen waren we alleen nog niet klaar. Deze hutten hebben we daarna gebruikt in een spel waarbij de groepjes in twee teams werden verdeeld en ze elkaars hutten moesten zien te veroveren. Geen van beide teams wist alle hutten te veroveren en uiteindelijk eindigden we met een 2 – 4 stand.

Open Dag (20 mei)
Op 20 mei hadden we met de hele vereniging de open dag. Voor ons weer een keer op een andere plek dan gebruikelijk, want deze opkomst vond plaats op Trappershorst. Iedereen mocht vriendjes of vriendinnetjes mee nemen en ook van buiten scouting waren er veel kinderen om eens een keertje te kijken wat wij allemaal doen. Op het plein voor Trappershorst stond een groot schip met bijbehorende zeehelden. Deze zeehelden hadden in het bos een schat gevonden, maar de schat was te groot om mee te nemen en daar hadden ze onze hulp voor nodig. Gelukkig hadden ze wel een schatkaart, maar voor we die kregen, moesten we bewijzen dat wij ook echte zeehelden waren. Door allerlei verschillende spelletjes te spelen konden we stukjes van de schatkaart verdienen. Toen we uiteindelijk alle stukjes hadden verzameld vertelde de kaart ons waar we de schatten moesten zoeken en kon het schatgraven beginnen. Gelukkig mochten we de schatten die we vonden zelf houden. Het was weer een leuke en gezellig drukke opkomst met alle kijkers erbij.

 

Moederdag (13 mei)
Met moederdag voor de deur konden weinig anders doen dan iets leuks maken voor de moeders van de Havelihorde. We begonnen met een spelletje in moederdagthema: “moeder, moeder, hoe laat is het?” Daarna kon iedereen kiezen uit twee verschillende knutselopdrachtjes, waxinelichtjes in hartjes en hart op canvas. Wie na de pauze nog graag verder wilde knutselen, kon nog rustig het werkje afmaken of met het andere opdrachtje beginnen. We kregen zelfs nog wat hulp van een paar padvindsters. Met de rest van de meiden werd er vlaggenroof in het bos gespeeld, maar deze keer wel met een twist. Hopelijk zijn de moeders blij met het resultaat.

Groepsactiviteit (6 mei)
Het heeft eventjes geduurd, maar op 6 mei hadden we dan toch eindelijk het programma dat we nog te goed hadden van het jubileumkamp van vorig jaar. Bij aankomst kon je je voor de eerste ronde inschrijven bij een van de 18 onderdelen. Er waren een heleboel verschillende leuke onderdelen waar je uit kon kiezen. Zo kon je koken op houtvuur, dansen met de Wii, laser gamen of pijl en boogschieten in het bos, experimenteren met proefjes, knutselen met dingen uit de natuur of jezelf goed moe maken bij de bootcamp. Tijdens de pauze had de organisatie niet alleen voor wat te drinken gezorgd, maar ook voor heerlijke broodjes knakworst. Ook kon er in de pauze gekozen worden voor de tweede ronde. Om twee uur was de opkomst weer helemaal voorbij en konden we terug kijken op een ontzettend leuke opkomst met voor ieder wat leuks. (In het fotoalbum staan de foto’s van de hele groep!)

Vossenjacht met Wolvenhorde en bevers (22 april)
Het was even spannend of het door zou gaan, maar gelukkig hadden we uiteindelijk een heleboel vossen waar we op 22 april met de Bevers, Wolvenhorde en Havelihorde naar op zoek konden. Heel veel vossen hadden een opdrachtje verzonnen of vertelden wat over zichzelf. Zo was er een Dalton die ons leerde ontsnappen, maar dan wel aan elkaar vast gebonden. Er waren wel twee vissers die ons allerlei vissen leerden kennen (tip voor de leiding, een kibbeling is geen vissoort). Een bergbeklimmer liet ons zijn uitrusting zien en vertelde hier wat over en we hielpen een heks met het brouwen van haar toverdrankje. Natuurlijk waren er nog veel meer vossen en was het een zeer geslaagde vossenjacht. Alles vossen, nogmaals heel erg bedankt!

Afsluitend weekend en installatie (8/9 april)
Het afsluitende kampje van de insigneweken begon met de installatie van de nieuwe meiden. Niet alleen Sterre, Eeke, Sophie, Juliette en Jette kregen alle insignes voor op hun blouse, ook Aretti moest beloven een goede welpenleiding te zijn. Na de installatie kwam al gauw het eten op tafel die deze avond bedekt was met plastic folie. Dat kan maar één ding betekenen: tafelfriet! Alle frietjes en saus op tafel, maar ook de broodjes knakworst en de groenten werden niet vergeten. De zaterdag werd afgesloten met een avondspel in het bos. Toen we eindelijk terug naar het gebouw gingen om ons klaar te maken om naar bed te gaan werd het ook al gauw donker.
De volgende ochtend was de paashaas langs geweest en begon de dag dus met het zoeken naar chocolade paaseitjes. Het grootste deel van de zondag stond vervolgens weer in het teken van de insignes. De meiden van het insigne “weer” hebben van de prachtige zondag gebruik gemaakt om een vlieger te maken en die uit te testen. Hier was het weer helaas een beetje té mooi voor, dus moesten ze bij een gebrek aan wind er zelf voor zorgen dat de vliegers de lucht in gingen. Desondanks gingen de vlieger hoog de lucht in en zullen de vliegers het met meer wind ook zeker goed doen. De journalisten hebben de zondag gebruikt om bij de hertjes te gaan kijken in Hartenstein en stukjes te schrijven over het kampje.
De meiden van show hebben de hele zondag druk geoefend om het hele stuk goed onder de knie te krijgen. Het resultaat mocht er dan ook zeker zijn met een geweldige uitvoering voor alle ouders, opa’s, oma’s, broertjes en zusjes die waren komen kijken. Doordat de uitvoering buiten, onder de luifel in park Hartenstein was, waren er zelfs een paar voorbijgangers die nog even hebben staan kijken. Na een daverend applaus voor de show  gauw met z’n allen terug naar het gebouw om de welverdiende insignes uit te delen en het kampje af te sluiten.