Opkomsten Verkenners (2023-2024)

13 april: Russische Desinformatieopkomst
[De verkenners en padvindsters die niet op de RSW waren hadden een gezamenlijke opkomst op Trappershorst]
Heel relevant, desinformatie uit Rusland. En dat was het thema van het spel dat de verkenners vandaag samen met de padvindsters deden. De scouts moesten zich opsplitsen in kleine groepjes, waarmee ze een geheime dienst van een ander land moesten oprichten. Met dit groepje deden ze de rest van de spellen. In de eerste helft moesten ze missies uitvoeren, zoals het vinden van spionnen, het verzinnen van desinformatie en uitzoeken ervan. Daarnaast moesten ze een parcours afleggen, en zich verstoppen in het hutje voor de vijandige inlichtingendienst. In de tweede helft moesten ze toegang proberen te krijgen tot de geheime informatie van Poetin. Maar voordat ze die konden krijgen, had de spion eerst medewerkers van Poetin nodig. En degene die dat kon regelen, wilde eerst wat Roebels zien. En degene die Roebels leverde wilde Missieinstructies. En zo ging dat door. Dus na een half uur van het kastje naar de muur gestuurd te zijn, waren de eerste groepjes klaar met het ophalen van de geheime informatie. Na een ochtend lang strijden, was de winnaar bepaald. En dat was de inlichtingendienst van Fiji. Na afloop volgende nog een potje Hollandse Leeuw, want waarom ook niet.

9 maart: bezoek van Scouting Hoograven
Vandaag ging onze opkomst iets anders dan normaal: de scouts van Scouting Hoograven uit Utrecht kwamen langs. Zij hadden dit weekend een kampje in Trappershorst, en dat begon met een opkomst samen met de verkenners van OPV-Schoonoord. Het spel was één groot handels- en smokkelspel. De verkenners en scouts moesten in groepjes strijden voor het meeste geld, door slim te smokkelen en te handelen. In het bos waren enkele posten die smokkelwaar verkochten, waarbij de prijzen telkens veranderden. Dus ze moesten telkens weer kijken waar de prijzen het laagst en het hoogst waren. En om extra te scoren, kregen ze een voordeel als ze met een verkenner en scout samen bij een post aankwamen. Ondertussen moesten ze ook om zich heen kijken, want door het bos liep ook douane. Als die je tikte, moest je al je smokkelwaar inleveren. Tegelijkertijd was er ook een beurs, waarbij ze aandelen konden kopen in bijv. PostNL en KLM. En net zoals bij een echte beurs, ging de koers constant op en neer. Aan het eind werd al het geld en aandelen bij elkaar opgeteld, en was één groepje de winnaar.

24 februari: introductie scoutingwedstrijden
Het is tijd voor de jaarlijkse scoutingwedstrijden. Het regionale thema is dit jaar het Mirakels Museum, over kunststukken en andere vreemde dingen die over de wereld te vinden zijn. Een soort van Wereldtentoonstelling, maar dan in Oosterbeek. De patrouilles moeten elk een kunstwerk of curiosa zien te bemachtigen, en dat presenteren in het eindweekend. Maar eerst de introductie. Er wordt een spel gespeeld waarin ze artistieke wonderen zoals klompen, ballen en hoeden moeten smokkelen. Daarmee verdienen ze punten, die vervolgens aan het einde ingezet kunnen worden om op de veiling weer andere voorwerpen te kopen. Dit met als doel om het mooiste kunststuk te maken van iedereen, klaar voor het museum

11 en 12 november: installatieweekend
Installatieweekend. Of eigenlijk, we beginnen met het installeren van de nieuwe verkenners, en daarna hebben we een lekker weekendje.
De installatie gaat vlot, wel zo makkelijk met twee nieuwe verkenners. Meteen daarna gaan we inpakken voor het weekend, en ook dat gaat lekker snel. En dus is het, voordat we naar Hoenderloo vertrekken, nog tijd voor Leeuw van Holland.
Bij aankomst in Hoenderloo zijn de dennenappels al snel gevonden, en vindt er een kleine oorlog plaats. Als de vrede is teruggekeerd wordt tussen de buien door het kamp opgebouwd. Dit duurt gelukkig niet lang, en zo kunnen we beginnen aan de eerste activiteit van het kamp. Een lekkere hike door de bossen en heides van Hoenderloo. De verkenners lopen onder andere langs een wilduitkijkpost, waar nog herten gespot worden. De oudsten lopen met een klassieke GPS, de jongste alleen op kaart. Halverwege is er lekkere warme soep, want hoewel het niet vriest, is het ook niet heel warm.
De groepjes druppelen één voor één binnen, terug op het kampterrein. Het vuur brand fel, en iedereen gaat er knus omheen zitten om de gure wind tegen te gaan. Het wordt al snel donker, en dus is het tijd voor het avondeten. Wat een heel spektakel is, er wordt gekookt op onze eigen teppanyakiplaat. Het is groot stuk ijzer wat van onder wordt aangevallen door een felle gasbrander, en dus heel geschikt is om grote porties eten klaar te maken. In dit geval is het heerlijke nasi, wat met vele handen en een flinke stoomwolk klaargemaakt wordt.
’s Avonds, in het diepe donkere bos, is er een nachtspel. Het is Sint Maarten, en om te helpen moeten de verkenners lucifers smokkelen terwijl boze geesten ze proberen af te pakken. Ze zijn veilig zolang hun lampje brand, dus moeten ze voorzichtig de oversteek maken. Al komen er soms ook wel opeens plaaggeesten tevoorschijn om het lampje te doven, als de verkenners te luidruchtig zijn. Sommige kiezen ervoor om de oversteek zonder lampje te maken, en dus tussen de geesten door te sluipen. De opdracht eindigt met de beloning, voor elke gesmokkelde lucifer krijgen ieder snoep.
En dan is het nacht. De meesten gaan richting de tent om daar te kletsen, anderen blijven nog even gezellig rond het vuur hangen. Uiteindelijk moet iedereen richting bed, maar daar blijkt wel hoezeer de geesten nog rondspoken. Het blijft nog lang onrustig, maar uiteindelijk vallen zelfs de drukste ogen dicht, en keert de rust terug op het kampterrein van Hoenderloo.
Iedereen mag ’s ochtends zelf zijn ontbijt maken. De branders onder de kookplaat staan weer te loeien, en met wat spatels als gereedschap bakt iedereen zijn eigen eitje. Mocht er nog honger zijn, dan is er natuurlijk ook nog o.a. bevroren chocopasta. Na het ontbijt is het alweer tijd om op te ruimen, en dat gaat lekker vlot. En met een reden, want dan komt de Hoenderlooklassieker: de speeltuin van Landal. Een uur lang maken de verkenners het doolhof onveilig, creëren ze nieuwe stuwmeren, en spelen voetbal met andere kinderen van het vakantiepark. En toen was het kamp weer voorbij. Naar huis, opruimen, en heel snel die douche in.