2022 Doetinchem
Van 26 t/m 30 juli 2022 zijn we op kamp in… Doetinchem!
Het wordt een heel bijzonder kamp want we gaan terug naar de Middeleeuwen.
Niemand heeft kunnen vermoeden dat we al gauw samen met Alice in Wonderland terecht zouden komen.
Hoewel de Middeleeuwen héél ver terug in de tijd zijn en Wonderland altijd een beetje wonderlijk… kunnen we toch een verslag maken voor internet. Veel plezier met lezen!
MAANDAG 25 JULI
Het zomerkamp voor de kinderen begint pas dinsdag, voor de leiding is dat een ander verhaal.
Zij zijn op maandag druk bezig met het inpakken van de aanhanger en het vervoeren van al het materiaal naar het mooie en zonnige Doetinchem. Daarna zorgen ze er voor dat het gebouw helemaal in thema is opgebouwd en versierd.
Ze hebben er weer super zin in! Na een avondje Mexicaans eten bij een plaatselijk restaurant zijn zij helemaal opgeladen.
DINSDAG 26 JULI
Dinsdag is de leiding weer vroeg op. Voor de eerste en laatste keer dit kamp zonder het gebrul van de kinderen op de vroege ochtend. Snel wat ontbijten en de eerste kinderen verschijnen. De kasteelvrouw verwelkomt de kinderen en hun ouders en geeft ze een rondleiding. Al snel is iedereen gesetteld, alle matjes liggen uitgespreid over de slaapzaal. De ouders verlaten het kampterrein weer en het kamp kan nu echt beginnen!
Maar eerst moeten de buiken gevuld worden. Een lekkere boterham schijnt goed te helpen.
Als de lunch is opgeruimd en de corveetaken uitgevoerd zijn komt er ineens een koning aangerend. Koning Albert is helemaal vanuit Armenië gekomen, op zoektocht naar een amulet. Dit amulet zou verborgen zijn in het kasteel (het kampgebouw). Maar… De koning wordt achternagezeten door Koning Ronald. Zijn kwaadaardige tweelingbroer.
Gelukkig weten de kinderen snel de amulet te vinden. Maar voordat ze het amulet goed kunnen opbergen komt de slechte koning aangelopen. Hij wil natuurlijk zelf het amulet.
We gaan ten strijde in een potje vlaggenroof om de amulet te beschermen. Natuurlijk weten de kinderen de slechte koning tijdelijk weg te sturen. Maar wel met de waarschuwing dat hij terug zal komen! Dus we moeten samen met de goede koning een plan verzinnen voor de volgende aanval van de slechte koning.
Natuurlijk was er maar één goede oplossing: schilden en zwaarden. Het arsenaal wordt gesmeed uit het fijnste karton. Sierlijk versierd met de mooiste afbeeldingen. Tijdens de tweede aanval weten ze daarmee gelukkig de slechte koning (en zijn handlanger) voor altijd weg te jagen. Uit dank voor de hulp besluit de koning alle kinderen te ridderen tot ridder van Albanië.
Na een leuk uurtje vrije tijd is het tijd voor een lekker bord macaroni. Met natuurlijk extra veel kaas! Superlekker!
Helaas is er vandaag geen avondspel. Wel een nestmomentje, even vrije tijd. En daarna lekker naar dromenland.
WOENSDAG 27 JULI
Het is acht uur ’s ochtends.
Opeens komt er een konijn de kamer binnen.
Iedereen kijkt verschrikt op, want wat doet zo’n konijn nou zo schreeuwend in de kamer?
Hij brengt hen naar de grote hartenkoningin die hen verteld dat ze vast zitten in Wonderland!
Gelukkig is er een oplossing mogelijk.
Het konijn vertelt dta de rups wel een hint heeft hoe ze uit Wonderland kunnen komen.
Maar eerst moesten ze een bed voor hem maken.
Dat doen ze via een handelsspel.
De hint is: ga naar de hoedenmaker!
We gaan eerst even lekker buiten spelen maar daarna lopen we een speurtocht. En gelukkig vinden we aan het einde daarvan de hoedenmaker!
Vervolgens genieten ze van de high tea. Daar is een gekke vertoning, waarna ze er achter komen dat ze naar de Chesire kat moeten gaan…
Ondertussen kookt Hugo lekkere nasi voor ons. De kinderen vinden het heerlijk (en de leiding ook!).
Na het eten nog een laatste spelletje en dan is het alweer tijd om naar bed te gaan. Niet meer in de Middeleeuwen maar in Wonderland…
DONDERDAG 28 JULI
Na een lekker ontbijtje moeten we gelijk aan de slag.
We moeten proberen om naar de Chesire kat te komen, maar die is aan de overkant van de rivier!
Een brug van satéprikkers en spekjes biedt uitkomst. Dat denken we tenminste.
Maar helaas zijn de bruggen niet sterk genoeg, en dus zakken we er doorheen…
De enige andere oplossing is natuurlijk: zwemmen!
In het zwembad vermaken we ons de hele middag heerlijk in de glijbanen en de stormbaan.
Als we na het zwemmen rustig zitten bij te komen, verschijnt opeens de Chesirekat door het raam.
Hij vertelt ons dat hij wel weet hoe wij de sleutel kunnen bemachtigen om in het kasteel te komen.
Maar natuurlijk wilt hij er wel iets voor terug.
Morgen zullen we dus door middel een groot ruilspel een schat voor de kat proberen te regelen.
’s Avonds is onze filmavond.
We genieten van de prachtige getekende beelden van Alice in Wonderland met, hoe kan het ook anders, popcorn en warme chocolademelk!
Met een volle buik gaan we daarna lekker naar bed.
VRIJDAG 29 JULI
We staan zoals gebruikelijk weer vroeg op, kleden ons aan en maken ons klaar om te gaan ontbijten.
Als alle bordjes, bekers, messen en broodbeleg op tafel liggen is het eindelijk tijd voor de eerste boterhammen van de dag. Tijdens het ontbijt krijgen we uitgelegd dat ze alvast een lunchpakketje mogen smeren.
Als alle boterhammen gesmeerd zijn, de lunchpakketjes dichtgeknoopt en de borden onder de jam en hagelslag zitten, is het weer tijd voor de corvee! Gelukkig doet de leiding de afwas. Daarna gaan we door met het programma, dat plaatsvindt in het prachtige centrum van Doetinchem. Iedereen krijgt haar fietssleutel en portemonee terug en de leiding trekt de prachtige gele hesjes weer aan. Er vormt zich een ware stoet op weg naar hartje Doetinchem.
Het fietsen gaat hartstikke goed, zowel voor de nog niet zo ervaren fietsers onder ons als voor de leiding die de rotondes en wegen afzet zodat de kinderen er veilig langs kunnen.
Eenmaal in de stad lopen we eerst een rondje door het centrum om te vertellen in welke straten ze mogen komen, tijdens het spel en in hun vrije tijd. En dan is het eindelijk tijd voor het langverwachte ruilspel. Iedereen begint met iets kleins (in ons geval: super mooie theekopjes) en moet dat ruilen voor iets groters. Ze krijgen hiervoor een uur de tijd. Ondertussen zit de leiding op een terrasje de laatste dingen voor te bereiden voor zaterdag.
Als de groepjes terug zijn met hun veroverde schatten (spelletjes, kaarten, snoep en talloze andere hebbedingetjes) is het tijd om te lunchen. De lunchpakketjes mogen worden opgescheurd en de leiding heeft gelukkig limonade en bekers meegenomen.
Daarna volgt de “vrije tijd”. Iedereen had 5 euro meegekregen van thuis, waarvan ze 3 euro mogen gebruiken voor snoep, eten of drinken. In een uur tijd zijn de meest fantastische dingen gekocht! We verzamelen weer bij de kerk. De leiding neemt de portemonnees weer in, deelt de sleutels uit en trekt de gele hesjes aan.
Terug in het clubhuis is het tijd om de stukjes voor de bonte avond voor te bereiden. Daar zijn ze allemaal heel druk mee, en dus hebben ze ’s avonds veel honger. Gelukkig hebben we Paul en Ilona, die als kookstaf voor iedereen verrukkelijke pannenkoeken bakten. Nogmaals dank daarvoor! Het is een hectische maaltijd, maar iedereen smult. Er is ruime keus, varierend van spek- en kaaspannenkoeken tot pannenkoeken met havermelk. Als ze op zijn is het tijd voor corvee. En dus worden de wc en het washok schoongemaakt en de tafels afgeruimd. Het middenlokaal wordt nog even snel geveegd, zodat alles spic en span is voor het hoogtepunt van de avond: de bonte avond!
Het is een superleuke avond. Er zijn allemaal acts, variërend van een toneelstukje tot een dansje waaraan de leiding mag meedoen. En ook de leiding heeft een gave act voorbereid. Tussen de spectaculaire optredens door is er limonade of chocolademelk.
Helaas komt aan alles een mooi eind, zo ook aan deze bonte avond. Er is nog wel wat tijd over voordat het bedtijd is, en die vullen we met een potje weerwolven.
Na een hartstikke spannende ronde weerwolven is het voor de jongerejaars daadwerkelijk tijd om dan maar eens naar bed te gaan. De groep wordt gesplitst, zodat de tekencontrole, het tandenpoetsen en het naar de wc gaan zo spoedig mogelijk kunnen gebeuren. Ondertussen worden de ouderejaars en de nieuwe leiding gedropt in een donker bos ergens in de buurt om vervolgens de traditionele dropping te lopen op de laatste nacht van het kamp. De resterende leiding ruimt de laatste dingen in de keuken op en doet de luiken dicht, waarna de jongerejaars hun slaapzak kunnen opzoeken.
Het licht gaat uit en de laatste nacht van het zomerkamp is aangebroken.
De leiding gaat naar het kampvuur en wacht daar op de mensen van de dropping. Die krijgen nog wat lekkers en daarna gaat echt iedereen naar bed.
Het was een erg lange, maar zeker zeer geslaagde dag!
ZATERDAG 30 JULI
Zaterdagochtend begint als alle andere ochtenden. Opstaan, aankleden, ontbijten en vervolgens corvee.
Dan verschijnt de hartenkoningin met haar hartenleger, we moeten hen verslaan om toegang tot het paleis van de hartenkoningin te krijgen. In een spannend potje trefbal weten de kinderen het leger te verslaan waarna ze een kistje met een aanwijzing krijgen.
Ze moeten naar het washok en zoeken daar naar een volgende hint. Met die hint gaan ze naar de kampvuurkuil om vervolgens nog een hint te vinden naar de put achter het gebouw; hier ligt weer een kistje met de moeilijkste hint van allemaal.
Ze moeten een grote woordzoeker oplossen en het antwoord hiervan is de locatie van de sleutel!
Na deze spannende zoektocht (of escaperoom), hebben ze de sleutel gevonden die toegang verleent naar de deur tussen de echte wereld en wonderland. Maar voordat het zover is om hier doorheen te gaan, is het eerst tijd voor de ontgroening. Jasmijn en Annebeth gaan samen naar de stad en doen daar de opdrachten die de anderen voor hen bedacht hebben. Na een uurtje worden ze weer opgehaald en maken ze zich klaar voor de ontgroening. Ze moeten een heel vies parcours afleggen en worden daar mega smerig, maar ze hebben het beiden voltooid en zijn ontgroend!
Als alles opgeruimd is (en Jasmijn en Annebeth lekker gedoucht hebben) is het alweer tijd voor avondeten. En wat eet je (meestal op de laatste dag) op kamp? Tafelfriet natuurlijk! Na lekker gesmikkeld te hebben is het weer tijd voor de laatste keer corvee. Daarna komen alle themafiguren langs, de rups Epsilon, de hoedenmaker, de Cheshire kat, het witte konijn en natuurlijk de hartenkoningin. En ook de ouders zijn er om hun kinderen weer op te halen.
We hebben de sleutel naar de echte wereld en moeten een magische beweging doen om de deur te openen (sleutel 2x omhoog en omlaag en 1x naar links en rechts). De kinderen gingen door de deur heen en kunnen eindelijk weer hun papa’s en mama’s (of opa en oma) knuffelen.
Hiermee is het kamp afgesloten, de leiding blijft nog een nachtje om alles te kunnen opruimen; ze hebben ook nog een tijd gezellig bij het kampvuur gezeten om na te praten. Het was een geslaagd kamp!
Wij zijn erg sociaal!