programma en bagagelijst (2016)

Op deze pagina staat alle (programma)informatie over
5 maart

12 maart
19/20 maart
– de bagagelijst

Zaterdag 5 maart: Rumoerig debat (100 punten)
Trappershorst: 9.30 uur tot 12.00 (de opkomst kan uitlopen!)

De wethouder weet het ook niet meer. Nou ja, hij weet wel wat hij zelf wil, maar het dorp staat po stelten. Om wat meer helderheid te krijgen, organiseert hij een debat voor belangstellenden. En daar doen wij natuurlijk aan mee!

Thuisopdracht (20 punten)

De keuze is aan jullie of je een bord maakt voor de voor- of de tegenstanders van het circus/het nieuwe winkelcentrum/de appartementen. Dit kan je ook gebruiken in de volgende opdracht. De eisen zijn:

  • minimaal 50×30 cm
  • minimaal 4 kleuren gebruikt (zwart en wit zijn geen kleuren)
  • voorzien van een leus
  • materiaal: bord moet van hout zijn
  • het bord moet waterbestendig zijn

Opdracht debat (80 punten)

Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Daarom krijgen jullie eerste en uur om je voor- en tegenpunten uit te werken. Dit kan ook met tekeningen e.d.
Daarna wordt jullie verteld of jullie voor- of tegenstanders zijn en moeten jullie in maximaal 5 minuten presenteren waarom je dit vindt. Vervolgens gaan een paar patrouilleleden in discussie met de andere patrouilles, waarvan er één dezelfde mening heeft.
Als dit is afgerond, doen we hetzelfde, maar dan omgekeerd. Was je eerst voorstander, dan ben je nu tegenstander. En omgekeerd.

Beoordeling
De jury maakt aantekeningen tijdens de onderdelen en beoordeelt jullie o.a. op de volgende punten:

Presentatie (2×20 punten)

  • binnen de tijd
  • bord (als het past)
  • voorbereiding

Debat (2×20 punten)

  • argumenten
  • originaliteit
  • samenwerken
  • respect voor de andere partij

 

++++++++++++++++++++

Zaterdag 12 maart: zoektocht naar antwoorden (hike) (100 punten)
Let op de verschillende starttijden; deze opkomst kan flink uitlopen (09:30 tot uiterlijk 16:00 uur)

Starttijden (patrouille-indeling vergeten? die van de verkenners staat hier)
– Vossen
– Leeuwen
– Cobra’s
– Arenden
– Wolven
– Panters

De gemeente weet het niet meer. Daarom sturen ze jullie er op uit om de meningen van de dorpelingen te onderzoeken.
Je loopt een hike op twee niveaus. De patrouilles worden in tweeën gedeeld, de eerste- en tweedejaars lopen een tocht, zo ook de derde- en vierdejaars.

Na de hike maken jullie een verslag, met een beschrijving van de tocht, de uitwerking van de gedane opdrachten en een samenvatting van de gevonden meningen.

  • een patrouille dit in themakleding loopt krijgt 5 bonuspunten!
  • zorg voor goede loopschoenen, en regenkleding bij slecht weer. Neem ook een lunch en drinken mee voor onderweg, want de tocht is lang en zwaar;
  • je hebt zes uur de tijd voor het lopen en het maken van het verslag.

Beoordeling

  • gelopen posten: 80 punten
  • verslag: 15 punten
  • lopen in themakleding: 5 punten

++++++++++++++++++++

Zaterdag 19 en zondag 20 maart: Beslissend moment (Afsluitend weekend) (200 punten)
Locatie: Trappershorst
Start: zaterdag om 15:00 uur
Uitslag wedstrijden: zondag om 14:00 uur, ouders mogen om 12:00 uur jureren.

Zaterdag: maaltijd (100 punten)
Om de gemoederen wat te bedaren, organiseert de gemeente een verbroederingsmaaltijd. Iedereen kookt zijn eigen gerecht, daarna schuiven ze samen aan voor de maaltijd. De gemeente schuift ook aan om een hapje mee te eten. Om hen goed te stemmen kun je maar het beste iets voortreffelijks koken. De maaltijd moet bestaan uit een hoofd- en een nagerecht, waarbij het nagerecht een vrolijke clowns-taart is.
Alle ingrediënten die je nodig hebt moet je zelf inkopen, kruiden mag je van thuis meenemen, die hoeven niet gekocht te worden.

Per persoon kunnen jullie € 3,- besteden aan het eten. Bonnetjes inleveren bij Jules (verkenners) en Emma (padvindsters).

Houd er rekening mee dat deze maaltijd ook je eigen avondmaaltijd is, dus maak voldoende en zorg ervoor dat het te eten is! De jury (gemeenteraad) zal ook proeven, maar dat is niet meer dan een paar hapjes. Zorg er wel voor dat warm moet zijn, ook echt warm is! Voor het maken van het vuur, het koken, en het opruimen/afwassen heb je in totaal vier uur de tijd.
Mocht je binnen een uur het vuur niet aankrijgen, dan zal de leiding je hepen. Dit kost wel strafpunten…

De jury let op de volgende dingen:

  • of je voldoet aan de bovengenoemde eisen
  • techniek van tafel- of kribvuur
  • originaliteit
  • smaak
  • temperatuur van het eten
  • presentatie
  • samenwerking onder de dorpelingen
  • hygiëne tijdens het koken
  • opruimen

Zaterdag: avondprogramma
Wordt niet beoordeeld! Wat we gaan doen merk je vanzelf

Zondag: Themapresentatie (100 punten)
De gemeente ziet mogelijkheden in het blijven van het circus. Maar wat het circus doet, vinden ze maar oubollig. Vooral nu de circusdieren verboden zijn en ze alleen nog maar hun standaardtrucjes kunnen doen.
Verzin nieuwe ircusacts en presenteer een korte circusshow. Laat zien dat het circus het waard is om te blijven!

Jullie hebben twee uur de tijd om je presentatie voor te bereiden. Voor de presentatie zelf heb je in totaal tussen de 5 en 10 minuten de tijd. Wanneer de presentatie langer dan 10 minuten duurt, zal de jury doorgaan naar het volgende team.
Naast de deskundige jury mogen ook jullie ouders komen jureren. Na een uitgebreide instructie onder het genot van een kop koffie, kunnen zij dan ook jullie presentatie zien en beoordelen.
Zij worden om 12:00 uur op Trappershorst verwacht (zorg dat er zoveel mogelijk “fans” van jouw patrouille komen!).

De jury beoordeelt op de volgende punten:

  • tijdsduur tussen de 5 en 10 minuten
  • laat 3 verschillende acts zien
  • 1 act moet uitgebreid en bijzonder zijn
  • de acts moeten allemaal verschillend zijn
  • laat iedereen in de patrouille meedoen
  • wees origineel
  • houd het veilig

 

++++++++++++++++++++

Bagagelijst:

  • themakleding
  • slaapzak
  • matje
  • kussen
  • bord, mok en bestek
  • toiletartikelen
  • handdoek
  • reservekleding
  • zaklamp
  • zakmes
  • broodmaaltijd voor zondagmorgen